Ömer
AdminForum Yanıtları
-
🔑 2006 Honda Jazz 1.4 CVT Otomatik Kapı Kilitleme Özelliği
-
Araç Özelliği:
-
Fabrika çıkışı otomatik kapı kilitleme (hareket edince kilitleme) özelliği yoktur.
-
Yazılımla aktif edilemez; Türkiye’ye gelen modellerde desteklenmez.
-
-
Uyumlu Sistemler:
-
OBD2 veya CAN-BUS tabanlı modüller: Uyumsuz (bu araçta CAN-BUS sistemi yok).
-
Hıza duyarlı modüller: Genelde uyumsuz veya karmaşık montaj ister.
-
Zamanlayıcı/kontak bazlı basit modüller: Uyumlu, ancak montaj gerektirir.
-
-
Senin Tercihin:
-
Ekstra montaj istemiyorsun → Bu durumda aracına otomatik kilitleme özelliğini risksiz ve montajsız şekilde eklemenin pratik bir yolu yok.
-
🔚 Sonuç:
🛑 Mevcut haliyle, 2006 Honda Jazz 1.4 CVT aracına ekstra müdahale (kablo bağlantısı/montaj) olmadan otomatik kapı kilitleme özelliği eklemek mümkün değildir.
-
-
✅ 1. Çalıştığı bilinen bir araçtan EGR denemek
-
En ucuz ve risksiz teşhis yöntemi.
-
Aynı motor koduna sahip bir Civic’ten geçici olarak EGR sökülüp takılarak denenebilir.
-
Eğer sorun geçici olarak çözülüyorsa → EGR net olarak arızalı demektir.
-
Eğer hâlâ stop ediyorsa → sorun EGR değil, şanzıman veya ECU kaynaklıdır.
Bu yöntemle hem yanlış parça değişimini hem de gereksiz maliyeti önleyebilirsin.
✅ 2. Yetkili servisin önerdiği EGR’yi onların takması
-
Eğer servis arıza tespitinde “EGR arızalı” diyorsa,
-
O zaman şu şekilde yazılı veya sözlü garanti verilmesi gerekir:
“EGR’yi biz takarsak ve sorun devam ederse, EGR ücretini talep etmeyiz.”
-
Çünkü parça yanlış teşhisle değişmiş olur.
-
Bu prosedür çoğu yetkili serviste vardır ama sormak gerekir.
🔎 Gerçek dünyada bu ne sağlar?
-
Senin gibi çok sayıda kullanıcı, çıkma parça taktırıp çözüm bulamayınca hem zaman hem para kaybediyor.
-
Halbuki ya çalışan bir EGR ile denenip kesinleştirilseydi,
-
Ya da servise “sorun devam ederse ücreti almazsınız değil mi?” denip garanti alınsaydı,
boş yere aynı parçayı birkaç kez değiştirmek zorunda kalınmazdı.
💡 Ek Öneri:
Eğer başka bir Civic FC5 sahibi tanıdığın yoksa, çıkma parça satan yerden “çalıştığı test edilmiş EGR” getirip 1 saatliğine denemelik montaj da isteyebilirsin.
Bazı özel servisler bu yöntemi uyguluyor. -
-
🔍 EGR arızası da Civic FC5’lerde stop etmeye neden olabilir.
Özellikle:
-
EGR valfi açık kalırsa → motor yüke bindiğinde temiz hava yerine egzoz gazı çeker, bu da stop etmeye neden olabilir.
-
Motor sıcakken daha belirgin olur → çünkü EGR o zaman aktifleşir.
-
LPG’de ve benzinde fark etmez → çünkü EGR hava-yakıt oranını bozar.
Ancak senin aracındaki senaryo çok önemli bir fark içeriyor:
✅ Şanzıman değişiminden sonra başladı.
✅ EGR temizlendi → çözülmedi.
✅ Çıkma EGR valfi takıldı → yine düzelmedi.🔎 Peki EGR gerçekten çalışıyor mu?
Burada iki kritik nokta var:
-
Takılan çıkma EGR valfi %100 sağlam mı?
– EGR’lerin çoğu içten bozulur, arıza lambası vermez. -
EGR adaptasyonu yapıldı mı?
– ECU’ya EGR’nin değiştiği yazılmazsa, sistem eski verilerle çalışır.
Bunları mutlaka teyit ettir:
-
OBD cihazıyla EGR pozisyon değeri okunabiliyor mu?
-
Rölantide ve hafif gazda EGR “açık” ve “kapalı” değerleri değişiyor mu?
-
Honda HDS cihazıyla EGR adaptasyonu yapıldı mı?
📌 Şimdi konuyu toparlayalım:
| Problem Kaynağı | Açıklama | Senin Durumun |
| EGR Valfi | Açık kalırsa stop ettirir. | Temizlendi + değiştirildi, sonuç yok. |
| Şanzıman | Tambur, tork konvertör sorunlarında yüke binerken motoru boğar. | Sorun şanzıman değişimiyle başladı. |
| Her ikisi birden | Olabilir. EGR tesadüfen aynı zamanda bozulmuş olabilir. | Zayıf ihtimal ama dışlanamaz. |
🔧 Ne Yapmalısın?
-
EGR’nin gerçekten çalıştığına emin olunmalı
→ OBD’den pozisyon kontrolü + adaptasyon yapılmalı. -
Şanzımanın tambur ve tork konvertör kaynaklı yük aktarımı kontrol edilmeli
→ Vitese alındığında tork momenti normalden yüksek mi? -
Gaz kelebeği, IACV, VSS, TPS gibi tüm canlı veriler şanzıman yük altındayken izlenmeli.
→ Bunlarda ani sapma varsa ECU yanlış yönetiyor olabilir.
Son Söz:
EGR tek başına bu sorunu yaratabilir ama:
-
Şanzıman değişiminden hemen sonra başlaması,
-
EGR’nin değişmesine rağmen sorunun devam etmesi,
bize şunu düşündürüyor:
❗ EGR belki arızalıydı ama asıl sorun şanzımanın yük aktarma karakteristiğinde.
-
-
Evet, bu konuda biraz kafa karışıklığı olabiliyor çünkü Honda’nın navigasyon sistemi donanım paketine ve ülkeye göre farklılık gösterebiliyor. Şöyle açıklayayım:
🚗 Honda HR-V (Advance donanım) – Navigasyon Durumu
-
Advance donanımda genellikle dahili (yerleşik) navigasyon sistemi yer almaz.
-
Navigasyon özelliği genelde Style Plus veya benzeri üst paketlerde yer alır.
-
Advance pakette ise Apple CarPlay ve Android Auto desteği bulunur. Bu sayede telefon üzerinden navigasyon (Google Maps, Apple Maps vs.) kullanılabilir.
📱Navigasyon kullanmak için:
-
Telefonunuzu USB kablo ile veya kablosuz bağlayarak Apple CarPlay ya da Android Auto üzerinden istediğiniz navigasyon uygulamasını çalıştırabilirsiniz.
-
Bu sistemler, aracın ekranını telefon ekranı gibi kullanmanızı sağlar. Sesli yönlendirme, trafik bilgisi gibi işlevler de aktif olur.
🛠 Aktivasyon vs:
-
Bazı modellerde gizli bir şekilde navigasyon donanımı olabilir ama yazılım olarak aktif değildir. Ancak HR-V Advance’de bu durum genelde söz konusu değil.
-
-
Merhaba,
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo (182 bg) motorlarda direkt enjeksiyon sistemi var ve bu sistemler doğal olarak enjektör tıkırtısı yapar, özellikle motorun üst kapağına yakın yerden dinlersen bu ses daha belirgindir.
Peki bu ses normal mi?
✅ Evet, direkt enjeksiyon motorlarda enjektör tıkırtısı normaldir, özellikle:
-
Rölantide veya düşük devirde,
-
Motor sıcakken ya da soğukken hafif şekilde duyulabilir,
-
Genelde “tık tık tık” şeklindedir ve ritmik bir yapısı vardır.
Ancak bu sesin:
-
Eskiden hiç duyulmuyorsa ve sonradan belirginleştiyse,
-
İçeriye önceki dönemlere kıyasla çok daha fazla yansıyorsa,
-
Seste metal sürtme, titreşim, rezonans gibi ek unsurlar varsa…
O zaman başka bir parçanın da bu sesi artırıyor olması mümkün.
Şunu da belirtelim:
Direkt enjeksiyon enjektörleri yüksek basınçla çalışır ve seslidir, ama o ses genellikle ince, hızlı tıkırtı şeklindedir, derin, boğuk ya da titreyen bir ses değilse sorun yok.
Sonuç:
Eğer duyduğun ses tam olarak enjektör tıkırtısı gibiyse ve motor performansında düşüş, tekleme, arıza lambası yoksa bu durum normal sınırlar içinde olabilir.
✅ Ne Yapmalısın?
-
Sesin kaynağını belirle: Motor çalışırken kaputu açarak sesin tam olarak nereden geldiğini tespit etmeye çalış. Bu, sorunun kaynağını belirlemede yardımcı olabilir.
-
Yetkili servise danış: Eğer sesin normal olup olmadığından emin olamıyorsan, yetkili bir Honda servisine başvurarak profesyonel bir değerlendirme alabilirsin.
-
Kayıt yap: Servise gitmeden önce, sesi net bir şekilde kaydederek teknisyenlere dinletmek, teşhis sürecini kolaylaştırabilir.
-
-
2004 model Honda Jazz 1.4 ES otomatik araçta, CVT (Sürekli Değişken Şanzıman) bulunur ve bu şanzıman çelik kayış (steel belt) sistemiyle çalışır, zincirli değildir.
Soğukken Gaza Yüklenince Gelen Tırıltı Sesi
Soğuk motorda gaza basıldığında ve araç hareket halindeyken gelen tırıltı sesi, ısınınca azalmasıyla birlikte şu olasılıklar öne çıkar:
🔧 Olası Nedenler:
1. Volant Dişlisi Sorunu-
Otomatik şanzımanlı araçlarda volan yerine kullanılan volant dişlisi, motor ile şanzımanı birbirine bağlar.
-
Eğilme, çatlama ya da bağlantı cıvatalarında gevşeme olursa:
-
D konumuna geçildiğinde (motor yük altındayken) tırıltı veya metalik ses çıkarabilir.
-
Soğukken daha belirgin, ısınınca genleşmeden dolayı daha az hissedilir hale gelebilir.
-
P veya N konumlarında genellikle ses duyulmaz.
-
2. Egzoz Sacı veya Isı Kalkanı Gevşemesi
-
Soğukken metaller daha sert ve büzüşmüş olduğu için boşluklar oluşur ve titreşimle ses yapabilir.
-
Isınınca genleşerek sıkışır ve ses azalır.
3. Motor Takozları (Kulakları)
-
Aşınmış motor takozları motorun titremesini absorbe edemez.
-
Özellikle D konumunda ya da ilk kalkışta motor öne doğru eğildiğinde tırıltı veya titreşim sesi oluşturabilir.
4. Triger Zinciri veya Gergi Mekanizması
-
Bu araçta triger zinciri vardır (kayış değil).
-
Gergi zayıflığı varsa soğukken ses yapabilir. Isınınca zincir ve gergi sistemi genleşerek ses azalabilir.
5. CVT Şanzıman Bileşenleri
-
CVT içinde kasnak, rulman veya kayışla ilgili sorun varsa soğukken daha belirgin uğultu ya da anormal ses oluşabilir.
-
Ancak bu genelde tırıltıdan ziyade “vınlama” veya “uğultu” şeklindedir.
🔍 Ne Yapılmalı?
-
Volant dişlisi görsel olarak kontrol edilmeli (çatlak, eğilme veya civata gevşemesi varsa netleşir).
-
Motor takozları el veya kriko ile kontrol edilerek yumuşama/çatlama aranmalı.
-
Egzoz sacı ve ısı kalkanları titreşime karşı kontrol edilmeli.
-
CVT şanzıman yağı seviyesi ve kalitesi incelenmeli (yanlış yağ kullanımı da ses yapabilir).
-
Sesin yalnızca D konumunda olup olmadığı test edilmeli (P ve R’de var mı?).
İstersen sesin bir videosunu gönderirsen, daha net ve yönlendirici analiz yapabilirim.
-
-
Bu hissettiğiniz durum oldukça yaygın ve genellikle normal sayılır, özellikle de hibrit araçlara yeni alışan kullanıcılar için. Şöyle açıklayayım:
1. Elektrikli motordan benzinliye geçişteki ses farkı
Elektrikli motorlar neredeyse tamamen sessiz çalıştıkları için, ondan sonra içten yanmalı motor devreye girdiğinde ani bir ses farkı oluşur. Bu da sana boğuk veya yoğun gibi gelebilir. Bu geçiş esnasında motor sesi size olduğundan daha fazla gibi gelir çünkü elektrik modunda “sessizliğe” alışıyorsunuz.
2. HR-V e:HEV sisteminin yapısı
HR-V hibrit’te e:HEV sistemi var. Bu sistem:
-
Genelde düşük hızlarda elektrikli motorla çalışır.
-
Ani hızlanmalarda ya da belirli bir hızı geçince benzinli motor devreye girer. Bu geçiş sırasında motor devri hızlı yükseliyormuş gibi olur çünkü sistem, özellikle gaz pedalına biraz baskı uyguladığında motoru yüksek devirde çalıştırabilir. Bu da “boğuk ve yoğun” olarak tarif ettiğin sesi oluşturabilir.
3. Hızlandıkça sesin azalması
Bu da normal çünkü:
-
Araba hızlandıkça motor devri sabitlenir ya da düşer,
-
Yol ve rüzgar sesi artar, motor sesi arka planda kalır,
-
Beyin olarak da o sese “alışırsın”, dikkat daha az gider.
4. Bu bir sorun mu?
Eğer:
-
Motorda sarsıntı yoksa,
-
Uyarı ışığı yanmıyorsa,
-
Yakıt tüketiminde anormallik yoksa,
-
Araç performansında bariz düşüş yoksa,
bu durum mekanik bir sorun değildir. Daha çok, hibrit geçiş karakteristiğiyle ilgili.
İsterseniz bir test yapabilirsin:
Bir gün motor iyice soğukken (örneğin sabah), aracı çalıştırın ve sadece elektrikli modda bir süre gidin. Sonra gaz vererek benzinli motora geçiş yaptırın. Bu geçişi birkaç kez tekrar ederseniz hem sesi tanırsınız hem de alışmanız kolaylaşır.İçinize sinmezse yetkili serviste kısa bir test yaptırmak da içinizi rahatlatır ama büyük ihtimalle sistemin doğası gereği olan bir durum bu.
-
-
Merhaba,
Honda HR-V’nin (özellikle 2022 ve sonrası modellerde) ön camlarını açıp kapatırken camlarda belirgin bir şekilde kapıyı sarsacak kadar bir sallanma hareketi olması normal kabul edilmez.
Bu tarz bir durumun birkaç olası nedeni olabilir:
✅ Normal Kabul Edilen Durumlar:
-
Cam açılırken çok hafif bir titreşim ya da ses olabilir (özellikle tam otomatik cam sistemlerinde).
-
Ancak cam kapıyı gözle görülür şekilde sallıyorsa, bu durum servis tarafından değerlendirilmelidir.
🔍 Ne Yapmalısın?
-
Servise gitmeni öneririm. Özellikle garanti devam ediyorsa ücretsiz kontrol sağlanacaktır.
-
Serviste “cam rayları ve mekanizma bağlantı noktaları” kontrol ettirilmeli.
-
Benzer şikayetler bazı HR-V kullanıcılarında da görüldü; yani izole bir durum olmayabilir.
-
Cam filmi var ise kontrol edilmesi gerekir.
🎯 Cam Filmi Kaynaklı Olası Etkiler:
-
Filmin Kalın veya Ucuz Malzeme Olması:
-
Kalın film camın raylara tam oturmasını engelleyebilir. Bu da cam yukarı-aşağı hareket ederken sürtünme yaratır, sarsıntıya neden olabilir.
-
-
Filmin Kötü Uygulanması (Kenar Taşması):
-
Film camın alt veya yan kenarlarına fazla taşarsa, ray içinde sürtünme artar → cam daha zor hareket eder, hatta kapıyı da etkileyebilir.
-
-
Yetersiz Kuruma Süresi:
-
Yeni uygulanan filmler birkaç gün içinde tam yapışmazsa, cam hareketi sırasında oynayabilir, bu da titreşim yaratabilir.
-
-
Film + Düşük Sıcaklık Kombosu:
-
Soğuk havada film ve cam arası sürtünme artabilir. Bu da camın daha sert veya “zıplayarak” hareket etmesine neden olur.
-
-
-
-
Yukarıda paylaştığım videoyu izlediniz mi, Tam bir EGR problemi sizin aracınızda da aynısı mı oluyor?
-
Evet, yetkili servisler genellikle arıza tespiti (diagnostik, arıza kontrol) için bir ücret talep ederler.
💰 Arıza Tespit Ücretleri Ne Kadar?
-
2024–2025 itibariyle Türkiye’deki Honda yetkili servislerinde bu ücret:
-
Ortalama 3000 – 5000 TL arasında değişiyor.
-
Bu ücret yalnızca arıza tespiti içindir, onarım işlemi ayrıca ücretlendirilir.
-
Bazı servislerde bu ücret, onarım yaptırırsan düşülüyor (örneğin: “Bazı servislerde bu ücret, onarımı orada yaptırırsan alınmaz”).
-
🔧 Ücret Alınmayan Durumlar:
-
Araç garantisi devam ediyorsa (ve sorun garanti kapsamındaysa), tespit ücretsizdir.
-
Düzenli bakım için servise gittiğinde sorun bildirirsen, çoğu zaman ücret alınmaz.
-
Daha önce aynı serviste bakım yapıldıysa, bazı servisler “müşteri memnuniyeti” kapsamında ücretsiz kontrol sağlayabilir.
💡 Tavsiyem:
-
Servisi arayıp şöyle sorabilirsin:
“Araç D veya R moduna alındığında stop ediyor, diagnostik ve arıza kontrolü yaptırmak istiyorum. Arıza tespiti için ücret alıyor musunuz, eğer sorunu siz çözerseniz bu ücret düşülüyor mu?”
-
-
Sizin aracınızda genel kontrol yapılması gerekiyor, size verdiğim tavsiyeleri gözden geçirirseniz sonuca ulaşacağınız kesin.
-
Hangi işlemleri yaptırdınız aracınıza?
-
Aracınızın vitese takıldığında yük bindiği anda stop etmesi, yakıt türünden bağımsız olarak gerçekleştiği için mekanik veya elektronik bir problem olabilir. Şanzımana yapılan işlemler oldukça kapsamlı ancak hâlâ sorun devam ediyorsa şu noktalara odaklanabilirsiniz:
1. Tork Konvertörü veya Şanzıman Sorunu:
– CVT şanzımanlı araçlarda, tork konvertörü arızalıysa veya şanzıman basıncı düşüyorsa motor yük altındayken stop edebilir.
– Şanzıman beyni veya selenoid valflerinde bir sorun olabilir.
2. Krank ve Eksantrik Sensörleri:
– Eğer bu sensörler doğru çalışmıyorsa, motor yanlış ateşleme zamanlaması yapabilir ve yük altında stop edebilir.
3. ECU Güncellemesi ve Adaptasyonları:
– ECU’da güncelleme yapıldı mı? Bazen yazılımsal bir hata bu tür problemlere neden olabilir.
Honda servisinde detaylı bir teşhis cihazı ile canlı veri okumaları yapıldı mı? Sensör değerleri ve yakıt-hava karışımı oranları incelenerek daha iyi bir teşhis konulabilir. Daha önce Honda’ya özel serviste kapsamlı bir teşhis yapıldı mı, yoksa genel ustalar mı baktı?
Genel ustalar baktı ise;
Sorununuz oldukça karmaşık olduğu için Honda’nın özel bir servisine veya yetkili servisine gidip detaylı OBD teşhisi yaptırmanız en mantıklısı olur. Genel ustalar genellikle kapsamlı fabrika verilerine ve spesifik Honda teşhis ekipmanlarına sahip olmayabiliyor.
Önerim şu:
-
Honda HDS (Honda Diagnostic System) cihazı ile canlı veri analizi yaptırın. Bu cihaz, ECU’dan gelen tüm verileri derinlemesine inceleyebilir.
-
Şanzıman parametreleri ve motor yük verileri okunmalı. Örneğin, “Tork Konvertörü Kilitlenme Durumu” veya “Rölanti Adaptasyonu” gibi değerler anormal olabilir.
-
Motor beyni (ECU) adaptasyonları sıfırlanıp yeniden öğrenme işlemi yapılmalı.
Özel olarak şu kodları kontrol ettirin:
-
P0335 (Krank mili sensörü arızası)
-
P0340 (Eksantrik mili sensörü arızası)
-
P0700 ve P17F0 (CVT şanzıman sorunları)
-
Yakıt basıncı ve enjeksiyon sürelerini gösteren canlı veriler
Honda konusunda uzman bir özel servise gitmenizi öneririm. Çünkü genel ustalar çoğu zaman HDS cihazına sahip olmuyor ve bu yüzden teşhis eksik kalabiliyor.
-
-
Merhaba, bununla ilgili bir çok sebepten dolayı stop edebilir.
Araç hangi durumlarda stop ediyor belirtir misiniz? Örneğin soğukken vitese takıldığında stop ediyor veya arıza lambası yanıyor stop ediyor veya LPG’de iken stop ediyor?