-
🔍 Belirtiler
-
Araç ısındıktan sonra stop edilince bazen çalışmıyor (ateşleme yapmıyor).
-
Birkaç dakika bekledikten sonra tekrar çalışıyor.
-
Bu olaydan sonra motor arıza lambası (check engine) yanıyor.
-
Arıza genelde LPG ile kullanım sonrası oluyor.
-
Orijinal anahtarla kullanıldığında sorun daha nadir yaşanıyor.
-
Elektrikçi ve LPG’ci net çözüm bulamamış.
-
İmmobilizerde uyarı çıkmıyor.
🔧 Yüksek Olasılıklı Nedenler
1. Eksantrik Mili Pozisyon Sensörü (CMP) veya Krank Mili Sensörü (CKP) Arızası-
Isınınca bozulup soğuyunca çalışan sensörler, tam sizin tarif ettiğiniz gibi davranır.
-
Ateşleme olmaması, sensörün ECU’ya motor pozisyonunu iletmemesiyle ilgilidir.
-
Arıza kodu olarak P0340, P0335, P0365 gibi kodlar oluşabilir. Bunu OBD cihazıyla netleştirmek gerekir.
-
Bu sensörler ısınma sonrası iç devre kopması yaşayabiliyor.
2. İmmobilizer ile Alakalı Sorun
-
İmmobilizer ışığı hiç yanmıyorsa, büyük ihtimalle araç ECU’ya sinyal geliyordur ama ateşleme tetiklenmiyordur.
-
Orijinal anahtarla daha stabil çalışması, transponderin (anahtarın içindeki çip) kopya anahtarda tam okunamadığını gösterebilir.
-
Ancak immobilizer arızasında aracın marş yapar ama çalışmaz; sizdeki gibi “hiç ateşleme yapmama” daha çok sensörsel gibi duruyor.
3. LPG Sisteminin ECU’yu Etkilemesi
-
LPG beyninin ya da beyin ısındığında yakıt sistemine sinyal gönderememesi, motorun çalışmamasına sebep olabilir.
-
LPG sistemleri düzgün entegre edilmediğinde, bazı ECU’larla çakışmalar olur.
-
Kablolarda, özellikle ateşleme bobini – ECU hattında yapılan lehim, kaçak ya da voltaj düşümü varsa bu sorunlar yaşanabilir.
4. ECU / Beyin Isınması
-
Honda’larda nadiren de olsa, ECU ısınınca sinyal çıkışı kesebiliyor.
-
Bu durumda OBD’den canlı veriler kontrol edilince eksik sinyaller görülebilir (örneğin eksantrik pozisyon sinyali yok gibi).
🧪 Ne Yapmalısınız?
-
OBD cihazı ile net arıza kodunu okutup not alın.
-
Özellikle ateşleme yapılmayan anlardan sonra okunan kod çok kıymetlidir.
-
-
Eksantrik ve Krank sensörlerini kontrol ettirin.
-
Mümkünse ısındıktan sonra test yapabilecek bir ustaya gidin.
-
Sensör değişimi ucuzdur ve bu tür belirtilerde %70 olasılıkla çözüm sağlar.
-
-
Sistemde voltaj düşümü testi yaptırın.
-
Özellikle ECU, bobin, sensör ve LPG kontrol ünitesi hatlarında.
-
-
İmmobilizerde uyarı çıkmıyorsa, büyük ihtimalle ondan değildir.
-
Ama orijinal anahtarla daha sağlıklı çalıştığını unutmayın. Yine de kopya anahtarı kullanmamaya çalışın.
-
-
LPG sistemi geçiş kablolarını kontrol ettirin.
-
LPG’nin ateşleme sistemine müdahalesi varsa, bu tarz arızalar oluşabilir.
-
🔧 Ek Tavsiye
Bu tür arızalarla uğraşan bir usta tarafından:
-
Aracın sıcaklığa duyarlı çalışmama problemleri test edilmeli,
-
LPG sistemi geçici olarak devre dışı bırakılarak saf benzinle kullanım denenmeli,
-
Eğer sorun benzinle de oluyorsa, LPG devre dışı kalmalı ve sensörler kontrol edilmelidir.
📌 Sonuç
En olası arıza: Eksantrik Mili Sensörü arızası (özellikle ısındıktan sonra arıza yapıyorsa).
İkinci ihtimal: LPG sisteminden kaynaklı ECU tetikleme problemleri.
İmmobilizer bu durumda çok düşük bir olasılıktır.İstersen bana arıza kodlarını paylaşırsan, daha da kesin konuşabiliriz.
-